du prof de français.punt.nl
Laatste artikelen

Wilfred Rubens schreef op zijn blog recentelijk een stukje over audiofeedback. Na lezing kon ik alleen maar ja-knikken omdat het aansluit bij de ervaringen die ik heb bij het nakijken van oefenbrieven Frans in 5VWO en 6VWO. Mijn zoektocht naar een efficiente en effectieve manier van feedback geven, anders dan met de rode pen op een print, begon twee jaar geleden toen ik 5VWO van een collega overnam en zelf in 6VWO lesgaf. In 1 maand tijd kreeg ik van 25 V5-leerlingen en 31 V6-leerlingen per leerling drie uitwerkingen van schrijfopdrachten. 56 maal 3 ofwel 168 brieven van feedback voorzien!. Hier ging menig uurtje in zitten. Na enig denk- en zoekwerk kwam ik op de volgende werkwijze uit die me tot nu toe prima bevalt.

Hoe ga ik te werk?

- de leerling krijgt in google classroom de opdracht en werkt deze uit. Vervolgens wordt deze ingeleverd.

- op mijn chromebook heb ik de app Audiorecorder geïnstalleerd.

- ik open de opdracht van de leerling en open Audiorecorder (op hetzelfde scherm)

- ik lees de uitwerking hardop voor en geef aan waar er verbeteringen moeten komen. Ik geef daar dan ook tips bij ( "kijk de onregelmatige werkwoorden nog 's door") en sluit af met een beoordeling ( "nette brief" of "ik kan zien dat je gehaast was om de deadline te halen") 

- het audiobestand plaats ik in dezelfde classroommap als waar de opdrachten staan.

- in het leerlingdocument zet ik de link naar het audiobestand met de opmerking: Beluister mijn feedback en verbeter de uitwerking. Lever de verbeterde versie weer in in classroom

- via versiegeschiedenis kan ik zien of de feedback is verwerkt.

Door de audiofeedback worden de leerlingen persoonlijk aangesproken en wordt de betrokkenheid bij het werk groter. Ze ervaren dit als persoonlijke aandacht en zijn vervolgens effectiever met de feedback aan de slag. Recentelijk kwam een leerling naar mij toe met de vraag wat ik precies bedoelde met mijn opmerkingen, waar hij op moest letten en hoe hij zijn fouten kon verbeteren én vermijden. Dit maakte me duidelijk dat audiofeedback zinvol is. Bovendien is het voor mij een efficiente manier van werken: geen papier, minder tijd tijd nodig voor de correctie én alles staat overzichtelijk bij elkaar in de classroommap.

Reacties

Op zoek naar een add-on voor gebruik van data uit sheets, kwam ik per toeval uit op de add-on AppSheet. Zodra deze add-on is toegevoegd aan Google Sheets, kan je met de data een app voor gebruik op je smartphone genereren. Het werkt als volgt:

-Neem een spreadsheet waarvan de eerste rij kolomnamen bevat. Bij een adreslijst is de eerste rij dus voorzien van bijvoorbeeld Naam, Adres, Woonplaats enz Zorg er voor dat er daarna minimaal 5 rijen met data zijn. Ik heb de spreadsheet genomen met alle gegevens van mijn mentorleerlingen. De eerste kolom bevat de achternaam, de tweede de roepnaam, de 3e voorvoegsel enz.

 

- Installeer de add-on AppSheet en klik op Launch. Aan de rechterzijde van de spreadsheet staan afbeeldingen van eindresultaten maar dat is pas later van belang. Klik nu op de knop blauwe GO

           

- Op de site AppSheets maken we eerste een gratis account aan. Na aanmelding worden alle gemaakte AppSheets bewaard onder My Apps

- de spreadsheet die we gaan gebruiken wordt aan de rechterzijde wordt getoond. De eerste, tweede en derde kolom zijn zichtbaar. Het is een preview dus we kunnen testen wat er gebeurt als de eerste naam wordt aangeklikt. We zien vervolgens de overige gegevens verschijnen

    

Bovenaan deze preview staat “Preview other device sizes. Daarmee kan je testen hoe de AppSheet er uitziet op een smartphone of tablet  in verticale of horizontale vorm

In het middenpaneel staan diverse opties die aan/uit gezet kunnen worden.

 

Op deze bladzijde kan je ook naar een andere spreadsheet overgaan. Kies daarvoor Switch to another spreadsheet en je wordt naar je mappenlijst in Drive geleid.

Aan de linkerzijde staan diverse knoppen:

  • UX is het mogelijk themakleuren, logo, en achtergronden in te stellen. Bij Centre kan je diverse verschillende presentatievormen kiezen: charts, table, map en nog veel meer. Deze keuze hangt af van de data die je in de spreadsheet had staan
  • Settings gebruiik je voor naamwijziging en omschrijving. Voor meer functies bij Settings is een betaald account nodig
  • Share: Je stuurt de link eerst naar jezelf. In je mailbox ontvang je de link naar je spreadsheet

Klik op de link. Aangezien het de eerste keer zal zijn dat je de spreadsheet op de smartphone gebruikt, dien je eerst AppSheet via Playstore te downloaden. Als deze gedownload en geïnstalleerd is kan je je spreadsheet gebruiken als een app. Wanneer je op een gegeven moment meerdere appsheets hebt, vind je deze terug in je Gallery, Als de spreadsheet/AppSheet werkt zoals je ‘m wilt gebruiken, kan je de lay-out van de AppSheet aanpassen. Dat doe je  op de website

Het prettige van de add-on is dat de hoeveelheden data die in je spreadsheet staan, op een overzichtelijke manier op de smartphone verschijnen.

Tenslotte, op de site van appsheet.com staan talloze samples die je kan gebruiken en aanpassen.

 

Reacties

Parijs met Picasa en Zevisit

(Op een oude blog die ik ooit bijhield bij mijn vorige werkgever kwam ik deze post uit 2009 tegen. De moeite waard om te recyclen)

Op de site ZEvisit kan men audioguides downloaden. De nadruk bij deze audioguides ligt op plaatsen en streken in Frankrijk. Op de site zijn echter ook audioguides voor Amsterdam, Londen, Berlijn, Bejing, Cairo etc etc. De site mikt niet aleen op Franse bezoekers want zowel de site als (de meeste) guides zijn in meerdere talen beschikbaar. Zeker voor de niet-Franse lokaties zijn de audioguides in het Engels beschikbaar. Achter de knop wiki vindt men de transcriptie van alle audioguides.
Er is inmiddels ook een bescheiden aantal (engelstalige) videoguides beschikbaar  die met name gericht zijn op kunst en cultuur.  Zie bijvoorbeeld de videoguide over de Eiffeltoren. Gebruikers van iTunes kunnen een abonnement nemen op de wekelijkse updates van aanbod.
Nadat ik de audioguide voor de wijk la Défense in Parijs had gedownload en had uitgepakt (14 bestanden!), leek het me aardig Picasa ‘s in te zetten om een presentatie te maken. Immers, je kan een ‘film’ maken van je foto’s en er een geluidsspoor aan toevoegen. Ditmaal was het omgekeerd. Ik had een geluidsspoor maar geen beelden. Op basis van het verhaal van de gids en Google, was het niet lastig een aantal afbeeldingen te vinden. Via slim plakken en schuiven lukte het de beelden min of meer synchroon met de tekst te laten lopen. Tenslotte was een druk op de knop voldoende om het resultaat naar YouTube te sturen.
De combinatie van Zevisit.com en Picasa geeft docenten aardrijkskunde, geschiedenis, CKV, Frans, Duits, Engels etc volop mogelijkheden aantrekkelijke materialen te produceren voor gebruik in ELO of op websites.




Reacties

 Sinds dat we op school Chromebookkarren hebben, wordt het steeds aantrekkelijker om deze chromebooks in de les in te zetten. Helaas hebben we geen methode in gebruik die via (een licentie) veel aantrekkelijk materiaal aanbiedt, dus er zal mijnerzijds het een en ander in elkaar 'geknutseld' moeten worden. Vandaag 's begonnen met het ontwerpen van een antwoordformulier voor het oefenen van eindexamenteksten. Dit jaar heb ik een 5-VWO klas en draait het voornamelijk om het oefenen van Havo-teksten. Standaard schrijven de leerlingen de antwoorden in hun schrift of op een los blaadje. Dat leidt bijna altijd tot de situatie dat na een aantal lessen, wanneer een heel examen is geoefend, een aantal leerlingen hun eerdere antwoorden kwijt zijn. Het is dus niet mogelijk aan te geven wat het resultaat ofwel het cijfer voor zo'n oefenexamen is. Met Google Forms ga ik proberen hier grip op te krijgen. 

Als eerste stap besloot ik de vragen en antwoordmogelijkheden NIET te kopiëren naar het formulier. Dat is ten eerste veel werk en ten tweede is dat wellicht op te lossen via Google Sites. Hierover later meer.

Het examen bevat een groot aantal MC-vragen en dat maakt het ontwerp van een formulier wel erg eenvoudig: Maak een MC-vraag met 4 keuzes en kopieer deze zovaak als je 'm nodig hebt. Alle vragen vervolgens een vraagnummer gegeven. De meeste examens hebben tussen de 40 en 50 vragen. Vervolgens heb ik een aantal Pagina-eindes aangemaakt, net zoveel als er teksten in het examen zitten. In mijn formulier zijn dat er 15. Vervolgens sleepte ik telkens een aantal vragen naar een pagina-einde. Tekst 1 bijv 3, tekst 2 heeft er 5 enz enz.  

De basis is nu gereed. Vanaf nu kan ik het formulier al opslaan als sjabloon. Bij ieder te maken formulier voor een ander examen is het een kwestie van het verslepen van de vragen tussen de pagina-eindes.

Ik gebruik nu een kopie van mijn sjabloon en ga een aantal zaken aanpassen:

1) titel van het formulier (HAVO-examen 2011 tijdvak 1)

2) titels van de teksten

3) informatie over aantal punten per vraag (standaard staat er telkens '1 punt')

4 ) een aantal vragen aanpassen door van vraagtype MC te wisselen naar Tekstvraag

5) een aantal vragen omzetten van vraagtype MC naar raster. De zogenaamde juist/onjuist  of wel/niet vragen.

VOORDEEL 

De leerlingen maken bij dit formulier nog steeds gebruik van een kopie van het examen, zowel van tekstboekje als het vragenboekje. De antwoorden vullen ze in via chromebook. De antwoorden blijven bewaard en ze kunnen altijd de draad weer oppakken bij een volgende les. Intussen zie ik hun resultaten en voortgang in de spreadsheet die aan het formulier is gekoppeld.

VOLGENDE STAP

Als de leerling toch met een chromebook werkt, is het niet meer dan logisch dat hij ook de vragen en de tekst op het scherm krijgt maar dat wordt lastig. De leerling zou dan telkens van venster wisselen want het chromebookscherm is te klein om 3 vensters tegelijk te openen. Mogelijke oplossing is het gebruik van Google Sites. Daar kan je een pagina maken met twee kolommen waarin je links de vragen zet en rechts het antwoordformulier. Een prima oplossing maar Sites kan niet mijn pdf-document invoegen in een kolom. Ofwel, het pdf-document moet dan eerst geconverteerd worden naar een word-document en daarna in Drive worden opgeslagen. Het probleem van het wisselen van schermen  is nu deels opgelost want er moet nog steeds een tekst gelezen worden. Ik denk dat het gebruik van een papieren tekst en vragen + antwoordformulier op het scherm voor leerlingen een acceptabele manier van werken is. Binnenkort gaan we het uittesten!

Wordt vervolgd.

Reacties

In alle winkels waar je boodschappen of andere inkopen doet, krijg je vaak de vraag"heeft u uw klantenkaart bij u". Mijn antwoord is vaak  nee omdat je in de portemonnee onmogelijk al die kaarten kan opbergen. Het aantal klantenkaarten groeit met de dag! En zal je net zien, die dag heb je die ene net niet bij je.

Fidme geeft de oplossing voor die stapel kaarten. Ga naar de site en maak een account aan. Daarna voeg je je kaarten toe door het barcodenummer of de klantenkaartnummer in te tikken. 

Download vervolgens de app en je heb al je klantenkaarten digitaal. Er is alleen een klein probleem: de meeste kassa's kunnen de barcode niet scannen, waarschijnlijk vanwege de reflectie van het scherm op de smartphone. Als de kassamederwerker meewerkt en het nummer vervolgens intikt, is het probleem snel opgelost. 

 

Reacties

 

Jaarlijks zijn er de landelijke CITO-kijk/luistertoetsen voor de examenklassen HAVO en VWO. Het oefenen voor deze toetsen gebeurt altijd in de klas omdat er geen grote voorraad cito-oefenmateriaal is én om het lastig is het materiaal uit te lenen.

Via een tweet werd ik op het spoor gezet van zaption. Het is een tool die het mogelijk maakt bij videoclips van Youtube, Dailymotion, Vimeo etc vragen, opmerkingen , plaatjes, tekeningen en zelfs discussielijnen toe te voegen. Meest interessante functionaliteit is het verzamelen en verwerken van de gegevens die de gebruikers invoeren. Bij Analytics is te zien hoe lang en wanneer de gebruikers de toets hebben gemaakt en welke antwoorden goed/fout zijn beantwoord.  Ik besloot het te gaan gebruiken voor de kijk- en luistertoetsen.

Na het aanmaken van een gratis account kom je in een scherm waarin je toegang krijgt tot het maken, bewaren en bewerken van zogenaamde Zaptiontours. Het zijn de projecten waaraan je werkt nadat je eerst een videoclip hebt gekozen uit een van de vele bronnen op het internet. Het kijk-en luistermateriaal wordt via een link in een Zaption-tour gezet. Vervolgens zet je op een moment naar keuze een 'marker' waar de vraag wordt geplaatst. 

Voor de kijktoetsen is het plaatsen van de clip op Youtube niet zo'n probleem. Kopieer de link die bij Delen staat en plak deze in een nieuwe tour . De video staat nu in je verzameling video's en tours. Bewerk de tour door op de juiste momenten vragen en antwoorden te plaatsen. Bij MC-vragen geef je aan welk antwoord correct is. Het is overigens mogelijk bij elke antwoord, goed of fout, een feedbacktekst te plaatsen. De leerling zie bij het beantwoorden direct of hij de vraag goed of niet goed heeft beantwoord

Voor het audiodeel moest ik een omweg maken. Immers, Zaption maakt geen link naar audiomateriaal. De oplossing was het maken van een clip in Moviemaker waarbij ik een plaatje gebruikte en de luistertoets als audiospoor toevoegde. Op die manier werd het een videoclip die ik op Youtube plaatste. Dit genereerde dus de link die ik nodig had in Zaption.

Als de tour gereed is kan je 'm delen met gebruikers. Zij krijgen de link toegestuurd en kunnen de toets dus maken.

Zaption is een zeer geschikte tool om de kijk- en luistertoetsen door de leerlingen online te laten oefenen. Voor docenten lost het twee problemen op:

1) bij het invoeren van de vragen en antwoorden kan men besluiten een extra keuzemogelijkheid toe te voegen, een open vraag ipv een mc-vraag te gebruiken, de vragen in de doeltaal in te voeren etc. Kortom, men kan creatief afwijken van het standaard CITO-vraagpatroon.

2) Het materiaal is makkelijk te delen met de leerlingen. Als ze de link openen op smartphone of tablet, kunnen ze toetsen anytime anyplace maken.  Het is dus niet nodig cd's, dvd's en antwoordboekjes te kopiëren. De tours  zijn bovendien makkelijk met collega's te delen zodat iedereen z'n eigen versie ervan kan maken.

Het werken met Zaption kost in het begin vrij veel tijd. Bij de 3e luistertoets die ik ombouwde naar een tour was ik 90 minuten kwijt. Hierin zat ook het rippen van de cd, het maken van één groot audiobestand (met audio-joiner), het maken van een clip met moviemaker en uploaden ervan. Het plaatsen van vragen bij een videotoets kan binnen een uur gedaan zijn.

Komende weken zal ik vast en zeker meer tours bouwen en delen met de leerlingen. 

Reacties

Morgen komen de collega's van de sectie bij mij thuis eten. Waarom? omdat het raar genoeg onmogelijk is een sectievergadering te plannen en deze op ons gemak 's uit te kunnen voeren. Er blijven telkens zaken liggen die dan weer voor een volle agenda voor de volgende bijeenkomst zorgen. Bovendien is vergaderen/bijpraten buiten de school best wel prettig. Collega 1 zorgt voor de wijn, collega 2 voor het dessert, collega 3 voor wat aperitiefhapjes en ik? .... heel Frans ;-) : gewone lasagne en zalmlasagne. 

Als de volle agenda leeg is, zullen de lege magen vol zijn denk ik

Reacties

Vorig jaar was er bij leerlingen in de onderbouw niet veel belangstelling voor het vak Frans. De sectie haalde van alles uit de kast om de leerlingen beter te motiveren om aan het vak te werken én om het vak te kiezen in de bovenbouw.

In de loop van het jaar hadden we bijvoorbeeld al gekeken naar andere lesmethodes die wellicht leuker en aantrekkelijker voor de leerlingen zouden zijn. We hebben er lang over gesproken en de keuze voor een nieuwe methode werd steeds uitgesteld.  De collega die als laatste bij de sectie kwam, had ervaring met AIM, een Canadese methode die met woord en gebaar het leren van het Frans een stuk aangenamer zou maken. Om hiermee beter kennis te maken, gingen twee collega’s naar een scholingsdag AIM aan de VU in Amsterdam. Dat gebeurde in de laatste week van de zomervakantie.

Een van de collega’s stuurde een enthousiaste mail en beloofde een verslag te sturen. Op zondagavond, de laatste vakantiedag, ontving ik een voorstel waarin stond dat sectie AIM als methode zou gaan gebruiken in de brugklas, startende aanstaande woensdag!.

Mijn mond viel open. Blijkbaar is het mogelijk binnen een week te kiezen voor een totaal andere aanpak van het Frans in de brugklas.

Mijn mond viel open: op maandag kreeg ik te maken met een ‘point of no return’ moment en kon ik in feite niet anders dan JA zeggen tegen deze werkwijze

Mijn mond viel open: ik kreeg een snelle cursus AIM-gebaren van een collega zodat ik de eerste les aan de slag kon.

Mijn mond viel open: er was een “demo-boek” , een kopie waaruit ik kon werken met een ellenlange inleiding en verantwoording.

Mijn mond viel open: binnen 3 vakantiedagen én een weekend is besloten het roer om te gooien en volgens een andere methode te gaan werken. Van een afstand gezien behoorlijk spectaculair, zo’n didactische/pedagogische omslag

We zijn nu 8 weken verder. Als een semi-volleerd tolk/vertaler sta ik druk gebarend in de klas Frans te praten met leerlingen die, eerlijk is eerlijk, een keurige uitspraak hebben zonder dat ze ook maar één woord hebben gezien of geschreven.  Continu nazeggen wat de docent zegt, dat is de truc. Of ze hiermee grotere kennis van de taal vergaren en meer gemotiveerd raken is nog niet bewezen. 

Reacties

De laatste tijd moet in regelmatig in Rotterdam zijn en krijg ik te maken met het fenomeen kentekenparkeren. Na zo'n 4 à 5 keer ermee te maken gehad te hebben, vraag ik me oprecht af welke kromme gedachtegang de gemeente heeft gemaakt bij de keuze van dit systeem want:

- de route naar zo'n zuil wordt verkeerd aangegeven ("verderop naar rechts" (hoe ver dan?) en dan blijkt de zuil links om de hoek te staan)

- als je een zuil zoekt in de buurt van bijv. Centraal Station, staat deze niet bij het station maar 500 meter verderop. Niet handig als je iemand wilt ophalen/wegbrengen of er iets wilt regelen.

- het aanraakscherm is erg gevoelig dus je hebt snel een dubbele letter of de letter ernaast aangeraakt. Kan je weer helemaal opnieuw starten!

- op bepaalde punten staat er gewoon een rij!. Laatst met 4 personen voor me, stond ik 10 minuten in de rij!

- Vandaag haalde ik mijn pinpas er uit maar scherm bleef maar 'roepen'"Verwijder pas!" Zuil op tilt dus. Heb ik nu betaald of niet??

- Als je buiten de betaaltijden komt staat op de zuil: "Buiten bedrijf. Zoek een andere zuil. Zonder betaling riskeert u een boete". Waarom niet de melding: Na... uur geldt gratis parkeren.

 

Frustraties alom. Ik heb medelijden met bezoekers van buiten Rotterdam, met oudere mensen en met buitenlandse toeristen. 

Reacties

 

 

 

Op mijn school werken we met daltontaken. Dat zijn taken waar de leerling een langere tijd mee bezig is en die hij uitvoert buiten de lessen die voor dat vak gegeven worden. Er wordt hoofdzakelijk thuis aan de opdracht gewerkt maar er zijn ook dagelijks 1 of meer daltonuren (afhankelijk per leerjaar) waarin de leerling aan de taak kan werken in een lokaal naar keuze en bij een docent naar keuze. Het is niet meer dan logisch dat een leerling een taak voor bijvoorbeeld Frans uitvoert in een daltonuur bij één van de docenten Frans. Het is dé plek om hulp te vragen, om woordenboeken te gebruiken, om met klasgenoten samen te werken enz.

Recentelijk verzon een collega een pittige taak waarbij de leerling 4 brieven schrijft. De opdrachten zijn DELF-georienteerd en op het juiste niveau voor de leerlingen geformuleerd. Ik verwachtte dat de leerlingen de opdracht zouden krijgen bij de docent in het daltonuur feedback te gaan vragen zodat ze met die feedback een nieuwe, verbeterde versie konden maken (en inleveren).

Tot mijn schrik las ik echter: "je stuurt het per mail naar de docent die je feedback geeft (per mail). Daarna stuur je een nieuwe versie" Ik ging even tellen en kwam toen uit op 3 mails per brief per leerling maal 4 (want 4 brieven) maal 100 (want ik heb 4 klassen). Dan kom ik uit op ruim 1200 mails!!!!!!! 

Dit lijkt me niet gewenst dus er moet snel een alternatief komen. Het liefst zo laagdrempelig mogelijk want niet ieder lid van de sectie is bedreven in het werken met ICT-tools zoals:

Magister - ELO - inleveropdracht: als je weet hoe het moet lijkt het eenvoudig maar na inleveren door leerlingen één grote klik-hel: na veel klikken ben je er pas, kan je het openen en aan de slag. Valt af

Drive: iedere leerling dient goed met Drive te kunnen omgaan en weet op de juiste manier te delen en rechten toe te kennen. Ze dienen een heldere naamgeving voor hun werk te gebruiken anders zoekt de docent zich suf ( 'Wat is van wie"?). De docent zal z'n Drive-map moeten kunnen organiseren/op orde hebben om snel toegang te hebben tot het werk. Is een optie. Mits ieder sectielid weet hoe het werkt en iedere leerling de juiste instructies heeft

PeerScholar: we hebben licenties om ermee te werken maar op een enkeling na weet niemand hoe het werkt. Leerlingen kennen de -engelstalige- software niet en moeten nog helemaal geïnstrueerd worden. De software loopt nog niet als een trein en is zeker voor tweede- en derdeklassers niet erg gebruikersvriendelijk. Aan de beheerkant is er aardig wat werk voor de docent. Is een optie. Mits de software prettig werkt en we als school de pilotfase 's goed afronden/evalueren. Dit is na een jaar nog steeds niet gebeurd. Vraag is dus wat we met die software eigenlijk willen doen?

Zijn er nog meer tools? Jazeker maar het moet wel in dienst staan van de docent én de leerling.. Ik hanteer daarbij al een hele tijd de 3 G's: Genot, Gemak, Gewin. Zowel voor leerling als de docent moeten die 3 G's terug te vinden zijn. Echter, bij 1200 mails in het vooruitzicht wordt het eerder RSI dan GGG

Reacties
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl