du prof de français.punt.nl
Laatste artikelen

Recentelijk hebben leerlingen uit de 3e klas een leesboekje gelezen. Ze kregen er ook een opdracht bij die ditmaal niet bestond uit het maken van een verslag. Dat heeft overigens niet zo veel zin want van alle titels zijn verslagen eenvoudig te vinden op diverse sites zoals scholieren.nl of uittreksel.nl enz). De kinderen konden kiezen uit drie titels die algemeen bekend zijn op de VO-scholen.

De opdracht was het maken van een MC-vraag met drie ABC-antwoorden bij elk hoofdstuk. Voor het inleveren koos een aantal leerlingen voor het delen via Google Drive. Dat was wel zo prettig want ik wilde op mijn beurt via Forms een toets gaan maken met behulp van de ingeleverde vragen en antwoorden. Dat was een hele -digitale- stapel want 4 klassen, ruim 110 leerlingen gaven me gemiddeld 7 vragen + antwoorden per persoon. Kortom, bijna 800 toetsitems werden me in de schoot geworpen betreffende over de boekjes C'est fini, Emma, Destination France en Superstar . Hoe kon ik deze aantallen makkelijk verwerken in Forms?

Ten eerste besloot ik een startbladzijde te maken waar de leerling een verplichte keuze moet maken bij de genoemde titels. Op basis van die keuze komt de leerling op de juiste bladzijde met vragen over het gelezen boek

Daarna wilde ik per titel een bladzijde met tenminste 15 vragen. Dat zou betekenen dat ik telkens een MC-vraag zou moeten maken en bij elke optie een tekst bij A, B en C te plakken. Een snellere oplossing is het gebruiken van de helptekst waarin de drie antwoordmogelijkheden staan. De leerling kiest dan slechts de A, de B of de C. Kortom, door 1 MC-vraag te maken met A, B, C als antwoord en deze 15 keer te kopiëren, stond een groot deel van mijn toets al klaar. Nu nog even de vraag kopiëren en plakken bij Vraag en de antwoorden in de regel Helptekst

 

De laatste stap is het maken van een afsluitende vraag die de leerling bij de eindpagina brengt. Alleen zo kan hij de antwoorden versturen.

 

Samengevat:  het is mogelijk een toets over drie leesboekjes in één bestand onder te brengen: de eerste bladzijde stuurt de leerling naar één van de drie 'blokken' binnen de toets. Aan het eind van elk blok is een verwijsvraag naar de verzendpagina.

De toets is nog niet gereed maar ik zie nu al een groot serie voordelen:

- toevoegen van een nieuw leesboekje in de toets: startpagina aanpassen en een nieuw blok van MC-vragen aanmaken

- verwijderen van een leesboekje kan snel door de keuze voor de titel uit de startpagina te halen. (het blok met vragen blijft aanwezig maar wordt niet zichtbaar)

- aanpassen van vragen binnen een blok

- aanvullingen per blok met andere vraagtypes

- format dat voor meerdere onderwerpen geschikt is

 

... en waarschijnlijk zal de praktijk nog meer toepassingsmogelijkheden opleveren

Reacties

Al tijden zit ik te broeden op een stukje over de Edcamp 'unconference'op 5 oktober in Houten. Het is er niet van gekomen omdat een aantal collega's zeer snel hun ervaringen op hun eigen blog zetten. Toen ik die allemaal las, had ik het gevoel er niets meer zinnigs aan toe te voegen. Immers, ze hadden allemaal hetzelfde gevoel als ik:

  •  leuk
  •  aantrekkelijk
  •  laagdrempelig
  •  practisch
  •  niet commercieel
  •  'down to earth'
  •  voor en door docenten
  •  inspirerend

Met een hoofd voor ideeën en plannen reed ik op mijn vrije zaterdag (en ook nog 's de dag van de leraar!) naar huis. Het was net alsof ik een uitgebreide maaltijd met veel gangen had genuttigd en niet meer precies wist wat er allemaal op het menu stond:

  •  amuse-gueule : veel smakelijke kleine hapjes op een groot bord: welke ga ik kiezen
  •  l'entrée froide : laat ik 's beginnen met een portie "Feedback geven en krijgen" : heel smakelijk!
  •  l'entrée chaude: Flipping  the classroom een heerlijke warme appetizer
  •  entremet : gesprekjes met de disgenoten
  •  plat principal: werken met Google Forms op een bedje van economische opgave
  •  le trou normand: even bijkomen met een -zelfmeegenomen- frisdrankje
  •  dessert : heerlijke toetsvragen die tot nadenken stemmen
  •  plateau de fromages : diverse voorbeelden van werken in de biologielessen

 

en de rekening voor dit diner? Helemaal niets!!!

Het hele diner is tenslotte prima samengevat in een filmpje dat die dag is gemaakt. Hopelijk komt er binnenkort weer zo'n heerlijk diner!

 

 

Reacties

 

De titel verwijst niet naar een nieuw tv-format dat aan de brein van John de Mol is ontsproten.  Nee, So You Think You Can Teach was mijn eerste reactie na een brief van een ouder die uitgebreid vertelde hoe volgens hem het in mijn lessen en in mijn organisatie had moeten gebeuren. Altijd leuk om te lezen hoe ouders de reacties van hun kind en de verhalen omzetten naar een mening die bij henzelf tot boosheid leidt en bij mij alleen maar opperste verbazing. Immers, alle informatie omtrent het huiswerk, leerwerk, planning enz. is permanent beschikbaar, inzichtelijk en transparant. De leerling én de ouder kan van dag tot dag zien wat je als docent gaat doen. Resultaten van die inspanningen zijn eveneens direct oproepbaar: zodra ik een cijfer in het systeem zet, is deze voor de leerling en ouder in beeld. Via de app hebben de leerlingen bij wijze van spreken het cijfer al in beeld op het moment dat ik het invoer.

Maar dan die ouder: zodra er een centimeter afgeweken wordt van een planning, een onderdeel anders wordt uitgevoerd of dat er zelfs iets wordt toegevoegd, dan breekt de pl....s uit. Dan wordt de moeite genomen om lange mails en brieven te schrijven om vooral duidelijk te maken dat er maar één de zaken fout aanpakt: de docent.  Dat is de persoon die de fout maakt en niet het prinsje/prinsesje ! 

Ik heb geen bezwaar dat ouders betrokken zijn bij het onderwijs aan hun kind maar soms gaat men naar mijn mening net iets te ver. Inmiddels heb ik bijna het equivalent van 2 lesuren besteed aan de ouders, de mails, de leerling, gesprekken met teamleider en de mentor. Ouderparticipatie? OK,  maar dan net als met drinken.... met mate

Reacties

Op 18 augustus zette ik uit 'frustratie' het volgende op Facebook:

Gisteren waren we in het Alexandrium Shopping Center (1) waar een enorm scherm reclame maakte voor het klantenspaarprogramma Up (2). Nu is mijn Engels van een bescheiden niveau maar toch zag ik in de opsomming van werkwoorden iets raars: "Visit, use it, save it, show it, do it, like it, share it, profit, earn it, love it. It's up to you" In dit rijtje zijn 'to vis' en to prof' klaarblijkelijk werkwoorden! Waarschijnlijk hebben de makers van deze reclameuiting een taalgrapje uit willen halen. Logisch misschien want heel Alexandrium barst van de Engelstalige uitingen. Iets voorbij het reclamescherm kwam ik langs een winkel met Mega Sale (3) en passeerde ik de kledingwinkel WE (4) waar duidelijk stond aangegeven welke kant je op moest voor Men, women, boys, girls (5). Als je daar je keuze niet kon maken, was ernaast nog de Jeansshop (6) waar je een '50% discount' (7) kon krijgen als je een 'second pair of the same size' (8) kocht.

Is dit nu Nederland of Engeland? Om dat te testen zou je iedere verkoper/verkoopster natuurlijk gewoon in het Engels moeten kunnen aanspreken. Ik ben benieuwd hoe vlot die conversatie zal zijn.
Voorlopig is na 4 weken Italië en Frankrijk voor mij duidelijk dat de verengelsing in Nederland behoorlijk toeneemt.

PS: Ik veerde op bij het bordje 'toiletten' (9) (toch nog iets Frans) maar dat wordt beheerd door een organisatie die 2theloo (10) heet !

(1) winkelcentrum
(2) op
(3) extra grote uitverkoop
(4) WIJ
(5) Mannenkleding, dameskleding, jongenskleding en meisjeskleding
(6) Spijkerbroekenwinkel
(7) korting
(8) bij aankoop van een broek in dezelfde maat
(9) WC (Water closet !) (9a)
(9a) Plee, piespot
(10) Voorstel: hé, een plee!


Blijkbaar voelde ik aan wat het satirische weblog De Speld recentelijk beschreef: "het aantal anglicismen is het afgelopen jaar met 10% toegenomen". Een zeer vermakelijke blogpost die waarschijnlijk vanuit dezelfde frustratie is opgeschreven. Jammer dat er in het Frans een paar accenten zijn weggelaten.





Reacties

Volgend schooljaar ben ik geen mentor. Dat geeft ruimte in mijn aanstelling om met een aantal leerlingen het DELF-traject te gaan doen. Dat wordt reuze spannend. Hopelijk wordt het net zo'n goede groep als dit jaar met 100% geslaagden.

Info over DELF: ici mais aussi ici

Reacties

Op de website Picozine kan men na gratis registratie online miniboekjes maken. Via een paar simpele handelingen voer je teksten en/of foto's in waarna je het boekje publiceert. Het grappige is dat je de pdf die van het boekje wordt gegenereerd je slechts een print hoeft te maken om er een fysiek microboekje van te maken. Alle bladzijdes worden op de juiste wijze over twee A4-tjes verdeeld zodat je na het vouwen en knippen precies de bladzijden in de juiste volgorde krijgt gepresenteerd. Dus geen denkwerk meer over welk bladzijdenummer tegenover bladzijde 2 moet komen.

De kracht van picozine zit in de eenvoud van het maken, de snelheid waarmee iets samengesteld kan worden en de creatieve ruimte die het biedt aan de gebruiker. Er zijn talloze mogelijkheden te bedenken om picozine in de lessen in te zetten. De website geeft een groot aantal zeer gevarieerde resultaten die inspireren. Leerlingen kunnen een eigen fotoroman maken, een dichtbundeltje, een kort verhaal met illustraties, een puzzelboekje enz enz. Docenten kunnen picozine gebruiken om kort maar krachtig een onderwerp aan te bieden. Als voorbeeld heb ik in een half uurtje kennisgemaakt met het programma en vervolgens een voorbeeld gemaakt rondom être en avoir. Picozine een leuke tool is om leerlingen opdrachten te laten uitvoeren, alleen of in groepjes. Je kan immers meerdere picozines bundelen tot één grote.

Voor docenten is picozine handig om een opdracht of een onderwerp kort maar krachtig te formuleren en vervolgens te publiceren. Ieder resultaat is een pdf-bestand dat op een website (via de embedcode) of in een ELO geplaatst kan worden. "Old School" is ook mogelijk: gewoon printen.

Reacties

 

Na een aantal huishoudelijke klussen, was het weer tijd voor vakantie-ontspanning: ofwel, een film kijken die op de virtuele plank lag. Dans la maison, een half jaar geleden nog te zien de bioscoop Lantaren/Venster, zet de kijker op een dwaalspoor. De film wordt aangemerkt als thriller maar dat suggereertr een spanning die er niet direct in zit.

 

Als de docent  Frans, Monsieur Germain, aan het begin van het nieuwe schooljaar opstellen zit na te kijken, valt het werk van Claude hem meteen op. Het lijkt het begin van een verhaal waar de docent best wel nieuwsgierig naar wordt. Hoe loopt het verder? Claude geeft regelmatig een nieuw opstel aan de docent met telkens een 'wordt vervolgd' als einde. Germain vindt dat zijn leerling schrijverstalent heeft en gaat hem helpen. Maar als hij  Claude gaat vertellen hoe je de lezer op de punt van de stoel houdt door de personnages meer karakter te geven én meer diepgang, ga je je als kijker afvragen of je nog wel naar de filmische werkelijkheid zit te kijken of naar een fictief verhaal in een verhaal. Als een scène in het opstel niet goed genoeg is en Claude deze herschrijft, krijgen we dit ook meteen te zien.

Ik kreeg sterk het gevoel dat er steeds meer gebeurde dat niet gebeuren kon omdat het in de fantasie van de docent en de leerling zat. Ofwel, een verhaal over een verhaal in een verhaal. Complex maar zeer intrigerend. In die zin dus toch een spannende film die de moeite waard van het kijken waard was.

 

Reacties

Leuk om even door mijn blog te bladeren en te ontdekken dat mijn eerste post van januari 2005 is. Lang geleden dus in blogtermen. De titel van de eerste post?: DPF en het assessmentdossier. Ben benieuwd of in de afgelopen 8 jaar daar veel vorderingen in gemaakt zijn.

Reacties

Het is vakantie en dan wordt het tijd 's een aantal films die op de plank liggen te gaan bekijken. Vandaag was dat Comme un homme. Een prima Franse film met goede kritieken die met name in het begin voor veel spanning zorgt. Naarmate de film vordert neemt dat enigszins af maar je blijft kijken om vooral het einde te weten te komen. Een prima film met een uitstekend en origineel gegeven.

"In COMME UN HOMME kidnappen Louis en zijn vriend de lerares Engels uit wraak voor een eerder incident. Ze houden haar gevangen op een afgelegen plaats. Ook al beseffen ze elke dag meer en meer dat ze haar maar beter kunnen vrijlaten, doen ze dat niet. Dat de directeur van de middelbare school de vader van Louis is, maakt deze keuze nog ingewikkelder. Een schitterend en huiveringwekkend drama"

Leuke was dat we inn een van de scènes direct het marais poitevin herkenden. Een unieke plek die door deze film wellicht met nog meer mysterie wordt omgeven.

 

Reacties

 

Na afloop van de ruim 2,5 uur durende film Les Misérables stond ik op het toilet van bioscoop Cineac/Buitenhof in Den Haag. Terwijl ik dat ene drankje op mijn gemak stond te uploaden zachtjes neuriënd met het thema van de film, sloeg de deur open en kwam een puber binnen met de kreet "Wat een kutfilm en wat een kutliedjes!" Mijn eerste reactie was : jij moest zeker mee met je ouders? en daarmee scoorde ik direct een punt. Zijn vader en moeder wilden blijkbaar naar de film en zagen het niet zitten om de puber alleen thuis te laten. 

De puber was sneller klaar met uploaden dan ik. Zo merk je dat een 40 jaar jongere blaas dus beter en sneller werkt!. Voordat hij mopperend de toiletten weer uitliep kon ik nog net mompelen: "maar als je het verhaal kent, is de film best mooi " Het is niet aangekomen, mijn opmerking. Misschien denkt hij er nog aan over een jaar of 40 als 'Les Miserables, The Movical'  een klassieker is geworden.

Reacties
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl