du prof de français.punt.nl
Laatste artikelen

Het idee is leuk: laat leerlingen meedoen aan een wedstrijd waarbij ze een korte film maken rondom het gegeven "een bekende Fransman/Française" en stuur de drie beste resultaten in.

Als sectie gingen we vrolijk aan de slag met de tweede-, derde-, vierde- en vijfdeklassers. Dat leverde een stroom aan producten op want bij het filmpje hoorde ook nog 's een script, een storyboard en een logboek. Hoe krijg je dat bij de docent was voor de leerlingen de vraag. Leerlingen zijn creatief en stuurden mij een mail met youtubelink, gebruikten Wetransfer, Dropbox, Drivelink, USBsticks, enz enz. Een grote verscheidenheid aan tools waarbij het lastig werd een goed overzicht te krijgen (en houden!) van het ingeleverd werk.

 Mijn eerste stap werd het creeëren van een apart gmailaccount zodat ik het bijbehorende youtubekanaal kon gebruiken voor de filmpjes. Zo kon ik alle filmpjes die ik binnenkreeg via mail of usb-stick uploaden in ordenen in afspeellijsten per klas. Voordeel is natuurlijk dat het uploaden ervoor zorgt dat er op youtube een voor idereen afspeelbaar filmpje te zien is. Geen gezeur met mediaspelers die een bepaald formaat weigeren af te spelen.

Het speciale account zorgde ook voor voordeel 2: via Drive kon ik de leerlingen hun logboek laten inleveren. Ze konden er natuurlijk ook in samenwerken door het logboek niet alleen met mij maar ook met hun projectleden te delen.

De tweede stap was het vinden van een oplossing voor zowel het publiceren van het filmpje én het laten beoordelen ervan door andere groepen. Via youtube is dat lastig. Je kan commentaar bij een filmpje zetten maar als iedereen dat in z'n eigen woorden en format doet, is het voor mij moeilijk daar iets eenduidigs uit te halen. Google Forms biedt die mogelijkheid wel: je zet een aantal criteria op een rij, laat de kijkers de film beoordelen en het formulier invullen et voilà! ik krijg een keurig ingevuld spreadsheet met resultaten te zien!. Maar hoe krijg je formulier en filmpje gecombineerd? Het antwoord is Google sites: door per klas een bladzijde te maken en daarbinnen subpagina's met filmpje én formulier (via embeddes codes) ontstaat er een keurig en overzichtelijk geheel.

In de vakantie maak ik het verder af. Voorlopig een tevreden gevoel door een slimme combinatie te maken van diverse bronnen.

Reacties

Na alle jaren deze blog gebruikt te hebben om over het digitale portfolio en aanverwante zaken te hebben geschreven, werd het tijd om iets aan de titel te doen. Aan het adres dpf.punt.nl valt niets te veranderen, aan de titel van de blog wel. 

Na het vertrek bij de Hogeschool Rotterdam viel er over het digitale portfolio weinig meer te schrijven. Logisch, want Magister is op het Wolfert als het om de ELO gaat mijlenver op achterstand. Als daarin ooit iets komt dat met portfolio te maken heeft dan zijn er twee mogelijkheden: ofwel het portfolio is dan als concept op z'n retour ofwel er zijn talloze betere producten op de markt die hun bestaan hebben bewezen.

DPF moet dus voor iets anders gaan staan. Mijn core-business is nu lesgeven dus dan ligt het voor de hand om met een kleine toevoeging de blog de naam te geven Du prof de français.: Nieuws van de docent Frans. 

Wordt vervolgd

Reacties

Afgelopen week was er de Sinterklaasviering met de mentorklas. Ik had met hulp van een leerling een prezi gemaakt met vragen. (Handig: zowel ons basisdocument delen via Google Docs als samen werken aan dezelfde Prezi).

Voor iedere leerling was er een -persoonlijke- vraag. Voor sommigen was duidelijk dat de vraag was terug te leiden tot gesprekken die ik met de leerlingen had gevoerd of de gegevens die in ons schoolsysteem staan. Maar toch, door te googlen was het mogelijk info van een aantal kinderen boven tafel te krijgen. Een van hen was oprecht stomverbaasd toen er een vraag kwam die gebaseerd was op iets dat ik in een online archief van een streekkrant vond. "Hoe kan u dat nou weten?????"  Tja, je laat dus overal je sporen achter zei ik tegen die leerling. Soms is het onschuldig (zoals nu), soms wil je niet dat er info boven komt drijven die je lang geleden op een -duistere- plek hebt neergezet. 

De online workshop van Kennisnet geeft hier mooie voorbeelden van. Het is nuttig voor ouders en docenten om de online workshop Mediawijsheid 's te volgen en de voorbeelden die ze geven 's te bekijken en te bespreken met hun kinderen. Onderstaande clip is een goed voorbeeld van niet-mediawijs zijn en sluit naadloos aan wat mij betreft bij de stomverbaasde reactie van mijn mentorleerling. In het clipje gaat het om leerling Sarah

 

 

Reacties
Het is en blijft tobben met e-mail.Vandaag was het wederom zover: een mail van 1 persoon aan de ander met als 2e geadresseerde het hele personeelsbestand. Iedereen las dus wat het probleem was van de schrijver. Vrij vervelend want toe ik de e-mail las, zag ik dat het probleem niet voor mij was bestemd, niet voor mij interessant was en zeker niet door mij kon worden opgelost. Het werd nog een slagje erger toen de geadresseerde antwoord gaf via Reply to all. Kortom, ook dit mailtje kwam in mijn postbus en hoe je het ook wendt of keert, ook dit mailtje moest ik openen te weten of het voor mij van belang was. Nee dus. Wederom zonde van de tijd geweest.
Een andere, veel irritanter fenomeen is het cc-en. Je stuurt antwoord naar iemand die vervolgens in zijn antwoord een beetje "plompverloren" twee andere personen bij CC zet!. Waarom? vroeg ik me af. Wat hebben deze personen met het antwoord, met de correspondentie te maken? Volgens mij niets maar volgens degene die mij antwoordde blijkbaar wel. Aangezien ik geen reden kon bedenken, leek me dit moment het beste moment om de correspondentie via mail te stoppen. Ik bel voortaan wel.
Lees meer...
Ook dit jaar mag ik weer mentor zijn van een 3V klas. Hopelijk net zo'n leuke, gemotiveerde en aardige kinderen als vorig jaar. Ik had toen overigens een experiment met Yammer. Ik was benieuwd of de leerlingen in deze 'zakelijke' twitterachtige omgeving met hun mentor informatie wilden uitwisselen. Dat is deels gelukt. De meeste hadden vorig jaar net Twitter ontdekt en concentreerden zich daarop. Dit jaar dan maar geen Yammer dus vroeg ik aan de groep tijdens de eerste mentorles wie er allemaal met Facebook aan de slag waren. Tot mijn verrassing een stuk of 8 (= 25 %) en van die 8 waren er direct 4 à 5 die zeiden dat ze er niets mee deden. Kortom, zo'n 3 à 4 leerlingen uit een groep van 32 is actief op Facebook. Dat viel me eerlijk gezegd tegen. Hoe zou dat komen want om je heen hoor je iedereen zeggen dat de jeugd zo actief is met sociale media!. Misschien moet dat toch genuanceerd worden per 'programma'. Vorig jaar zag ik steeds meer kinderen actief worden met Twitter. Sommigen zag je grote aantallen tweets de wereld insturen waarbij het leek of er een wedstrijd aan de gang was: wie verstuurt de meeste tweets? Begin december kondigde een leerling aan dat-ie streefde naar de 10.000ste tweet op 31 december. Hij had er pas 9100 op 1 december dus er was nog veel te doen. Natuurlijk zal niet iedere leerling op die manier ermee bezig zijn maar ik denk wel dat de volledige focus op Twitter de aandacht voor andere tools wegneemt. Dus ja, ze zijn bezig met sociale media maar nee, niet met meerdere tools tegelijk. Dat is mijn voorzichtige conclusie want niemand kan anno nu zeggen dat-ie Facebook niet kent of niet weet hoe het werkt. Misschien moet ik nog een jaartje geduld hebben en hopen dat ze de diverse tools gedoseerd weten te gebruiken. Mentoraat en Facebook gaan dit jaar nog niet samen ben ik bang
Lees meer...
Vanavond kwam de puber hevig briesend thuis van een hertentamen bij de studie econometrie. Ook nu weer ging er het een en ander mis. Ten eerste was er de eerste opgave die uit 3 delen bestond en waarvan de uitkomst uit onderdeel 1 nodig was voor de onderdelen 2 en 3. Iedere student wist dat de uitkomst nooit boven de 100 kon zijn maar toch was dat bij een groot aantal het geval. Daarmee was het onmogelijk om aan deel 2 en 3 van de opgave te beginnen. Volgens de studenten die hierover hardop klaagden, kon het niet anders of er zat een fout in de opgave. Een andere verklaring voor het feit dat zovelen vastliepen, was er niet. De surveillante besloot hiervan een notitie (klacht?) te noteren op het protocol.  Tijdens opgave 2 kwam een docent binnen met een correctie voor opgave 2. Het was niet de docent die verantwoordelijk was voor dit tentamen (de verantwoordelijke docent was met vakantie) maar hij had blijkbaar wel de instructie gekregen bij elke student een briefje neer te leggen met de juiste gegevens. Daarmee was opgave 2 wél correct te maken. Dit alles roept toch wat vragen op. Ten eerste: hoe kan een hertentamen een zodanige fout bevatten dat alle studenten hiermee een verkeerde uitkomst krijgen en dus het vervolg van de opgave niet kunnen maken? Ten tweede, waarom komt het erratum bij de opgave terwijl de studenten er al mee bezig zijn? Ik begrijp dat niet omdat ik van een hertentamen mag verwachten dat het door de docent al 's een keer is gemaakt en wellicht afgenomen. Pas als je het zelf maakt, zie je wat er niet aan klopt. Vervolgens begrijp ik niet dat men studenten die, toch al nerveus voor een hertentamen, tijdens de sessie worden gestoord met het aanleveren van juiste gegevens. Als ik dit zou doen bij een schoolexamen havo5 of vwo6 word ik direct op het matje geroepen, het schoolexamen ongeldig verklaard en mag ik onder supervisie en overleg een nieuwe maken. Maar ja, dat is voortgezet onderwijs en geen 'wetenschappelijk onderwijs'
Lees meer...
Ook in de nieuwe baan is de koffie zeer belangrijk:
 
 
Lees meer...
Terwijl ik zelf een groot aantal blogs volg, betrap ik me er op dat deze blog nauwelijks meer gevuld wordt. Gebrek aan inspiratie? geen zin?  Misschien was het wel een combinatie van beide.
Na de zomervakantie zal dat wel gaan veranderen: in het nieuwe schooljaar ga ik 'back to my roots' ofwel ik ga lekker lesgeven in het VO en weer kennismaken met de dynamiek en hectiek van pubers in alle soorten en maten. De kans is enorm groot dat er veel inspiratie voor de blog zal liggen in de klassen die ik zal krijgen: van de prépubers die starten met vak Frans tot bijna studenten die nog 'even' het VWO-examen moeten gaan halen.
De school biedt zelf ook veel inspiratie verwacht ik: een jong team, een splinternieuw gebouw en een enthousiast management.
De zomervakantie gebruik ik alvast om me te verdiepen in het gebruik van het digibord. Standaarduitrusting in elk lokaal, dus daar moet wel professioneel mee gewerkt gaan worden!. Ik ga m'n best doen.  er staat in ieder geval veel op mijn lijstje: Twitter gebruiken, wiki's en blogs inzetten, audio- en videorijke opdrachten, taalportfolio, Picasa, Prezi, Google Earth/Maps noem maar op: zoveel leuke tools om mee te gaan werken.
Lees meer...   (1 reactie)
 
mda Jordy:
Hoe ziet je twitternetwerk er uit? Met mentionmap zie je dat in 1 oogopslag
 
Voer je Twitternaam in en je ziet aan wie je allemaal bent gekoppeld
 
 
Lees meer...
Alors on danse aussi sur ce rythme? 
Lees meer...
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl