du prof de français.punt.nl
Cambride, The Day After
 
Afgelopen donderdag en vrijdag uitgebreid allerlei presentaties aangehoord mbt ePortfolio. Als je dan thuis komt en onderweg van Schiphol naar huis moet vertellen hoe het geweest is, zijn er in ieder geval twee zaken die in het oog springen: 1) Cambridge is een enorm leuke stad en 2) op portfoliogebied loopt de HR teniminste niet achter en wellicht bij sommige opleidingen voor op de huidige, mondiale ontwikkelingen. Wat mij trof waren in ieder geval termen als "digital storytelling"and "it's mine". Twee zaken waar we momenteel bij de LERO over spreken tijdens de tutoren- en studententrainingen

Reacties

Netty van der Veen op 31-10-2005 23:24
Beste collega,
Dat klinkt interessant: digital storytelling en it's mine. Wat moet ik me hierbij voorstellen? Kennelijk heb ik iets gemist, toch? Loopt de lerarenopleiding ook voor op de rest van de wereld wat het portfolio voor en van studenten betreft? Kom je het SPIN-model ook elders tegen?
En het taalportfolio? Hoe is het daar mee gesteld? Binnenkort krijgt de HR ook de beschikking over een digitaal taalportfolio via de Digitale Universiteit.
Ik zal ook de studenten wijzen op dit weblog over het digitaal portfolio.
 
Netty
op 01-11-2005 17:44
Komende tijd zal ik op deze plek het e.e.a toevoegen mbt Cambridge en de twee termen die ik noemde. De HR loopt zeker niet achter maar dat wil niet zeggen dat de clusters (opleidingen) in dezelfde mate voorlopen op de rest. Positief is in ider geval de -gedeeltelijke- openheid in het starten met een portfolio volgens de voortschijdende inzichten. Hierbij is het SPIN-model een instrument dat dicht tegen het digital storytelling aan ligt.
En het taalportfolio? Ik heb een fraai voorbeeld gezien van een Catalaanse basisschool waarbij ik me ook toen weer afvroeg of dit via een apart instrument à la DU-portfolio in jouw geval ingezet moet worden. waarom niet een onderdeel van het "persoonlijke" portfolio? Waarom beroepscompetenties, persoonlijke competenties en taalcompetenties scheiden? Het betreft toch het portfolio van één en dezelfde persoon?
Netty van der Veen op 01-11-2005 20:53
Natuurlijk ben ik het met je eens! Waarom al die aparte portfolio's? Wat mij betreft is het taalportfolio zeker een onderdeel van het gewone portfolio, maar soms is het voor de ontwikkeling handiger om iets "geisoleerd" te ontwikkelen en het vervolgens pas later te integreren in een groter geheel. Als dit ook gebeurt met het taalportfolio dan komt het uiteindelijk wel goed.
We hebben vandaag het tweede deel van een voorbeelduitwerking van een taaltaak opgenomen. Het eerste deel ging over studenten die met elkaar bespreken hoe lastig het bevorderen van ouderparticipatie op een basisschool wel niet is. Deze video was te zien op de studiedag van de DU op 20 september. Vandaag dus deel twee opgenomen waarin de studenten - nadat ze video nog een keer hadden gezien - terugkijken op de uitvoering van de taak. Reflectie dus! We hebben een half uur materiaal dat met plakken en knippen tot 5 minuten teruggebracht moet worden.
Inmiddels ook een afspraak met Dick Meijer gehad van de SLO die een heel goede reactie op de taaltaken heeft gegeven. We gaan de taken nog een keer grondig herzien en dan kunnen ze in het docentportfolio van het digitaal taalportfolio voor het HBO. Wel nog een flinke klus! We komen er wel uit!
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl