du prof de français.punt.nl
Personal Landscape
Tijdens het ePortfolio congres ben ik gecharmeerd geraakt van de ideeën van David Tosh over het zogenaamde Personal Learning Landscape. Het zet je aan het denken als in veel andere presentatie veel gesproken is over Eportfolio’s en applicaties. Veel termen komen regelmatig terug (ownership, reflection) maar het aspect van een community, het nut van lid zijn ervan en de relevantie voor de leerder kwamen toch wat minder aan de orde.

Tosh legt met name de nadruk op het maken van connections en wil met zijn programma elgg aantonen dat het gebruiken van bekende webstandaarden het mogelijk is dat in de praktijk toe te passen. Ofwel, waarom zou je je druk maken om nieuwe technieken, technologiën, applicaties? “It is all about connections and communication - making this as easy and convenient as possible!”, zo besloot hij de presentatie op het congres.

Wat zit er volgens hem in zo'n learning landscape:

v     Connection of learners, resources, tutors

v     Sharing resources and experiences

v     Applications beyond courses -> Increased engagement?

v     Social eportfolio

v     The ability to grow as the learner grows

v     Creation of learning communities

v     View “learning” beyond the rigid structure of degree outlines and requirements –

v     Incorporating experiences from a variety of learning contexts

v     Bottom up approach

Hiermee ontstaat volgens mij iets veel ruimers dan het stricte portfolio zoals we dat nu hanteren. Helen Barret had het immers ook al uitgebreid gehad over haar personal learning space waarbij ze voor de acceptatie van het ePortfolio het van belang vond dat de eigenaar een emotionele band met zijn portfolio zou moeten hebben. Als deze er niet is, zal portfolio nooit door degene die hem krijgt (!) en moet (!) gebruiken, omarmd worden. Een collega van David meldt dit op zijn weblog dan ook treffend: “My experience is that because of accountability issues portfolio ownership often implicitly gets transferred to the institution, which inevitably leads to the loss of control by the learner. So, more than often the student is being asked to answer accountability issues via the predefined portfolio formats. No wonder that most students don't have very positive experiences with portfolios: it's not their thing.”

En in dezelfde presentatie wordt een student aan het woord gelaten

“Learning isn’t just about the end product, after all - it’s about the process, and e-Portfolios need to reflect that. I agree that what makes “e-Portfolios” more than just a collection of past work (like traditional portfolios) is the “reflective piece”. I’m going to add to that and say that the social aspect of learning is important, too. As an undergrad, my peers have been and continue to be invaluable to me - we’ve bounced ideas off each other, studied into the early hours of the morning, explored new ideas, designed, implemented, and debugged hours and hours worth of projects and code together. I wouldn’t be the person I am without them. I wouldn’t be where I am without them. “(Student – UBC)


Het zijn uitspraken die wederom benadrukken hoe de eigenaar van een portfolio een groot belang hecht aan de link die het portfolio met de omgeving van de eigenaar moet hebben. Zonder netwerken, zonder community, heeft het portfolio blijkbaar minder waarde. De eigenaar geeft zijn portofolio meerwaarde voor zichzelf (de “emotionele band”) door het open te stellen voor anderen en vooral op de gegeven feedback te reflecteren.

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl