du prof de français.punt.nl
Papa en de puber (13) ..... aan de slag
Aan tafel kwam een diepe zucht dit weekend; "Komende week 8 toetsen Pap. Ik word daar echt spuugziek van".  Bij deze opmerking weet ik al dat er binnenkort weer een tafelavondjes komt. Ik hoef de jaarkalender er niet bij te pakken: als het aantal toetsen in een week ineens exponentieel stijgt, is er een afsluiting van een periode in zicht. Er moeten cijfers geoogst worden. Dus als er sinds begin september nog niet voldoende cijfers zijn verzameld, moet er nu een inhaalslag gemaakt worden.
Volgens mij is dit een kwestie van plannen. Van toetsspreiding. Maar dat is voor menig docent wellicht toch nog lastig lijkt het wel.
 
Afijn, we helpen wel deze week door te komen door te overhoren. dan stijgt mijn/onze kennis van de diverse vakken ook weer (of wordt het opgefrist?)

Reacties

Willem op 08-11-2007 02:12
Volgens mij is zoiets niet zo vreemd... Op mijn 'oude school' hebben we ooit wel geprobeerd de toetsen te spreiden. Gewoon beperkingen stellen voor het aantal overhoringen en proefwerken, bijgehouden in het klasseboek... Dat werkt prima... maximaal 2 overhoringen per dag... (m.u.v. de onaangekondigde overhoring dan natuurlijk...:-) en maximaal 1 proefwerk... per... tja... eh per dag? Nou vooruit... Omdat er bij de rest van de vakken dan toch geen huiswerk werd gemaakt is een toetsweek misschien niet eens zo'n gek idee. Maar ja met die 1040 lesuren per jaar norm gaat dat niet meer gebeuren. Merkt de puber (12) daar trouwens ook iets van? Ik hoorde laatst een van de aankomende studenten klagen dat voor leerlingen alle uurtjes worden volgeroosterd om maar aan de norm te voldoen en dat dit ernstig schade toebrengt aan het sociale leven van de leerlingen.
andré op 08-11-2007 09:40
Het is op zich niet zo vreemd want ik heb er zelf ook last van gehad.  Eerst als leerling, later als docent. maar toen ik in de tweede fase jarenlang mijn H4 en H5 mentorgroepen moest vertellen hoe ze moesten plannen, ben ik dat zelf ook maar 's gaan doen. Zodoende hoefde ik niet per se in een slotperiode nog cijfers te scoren met ze, was soms een repetitie in de proefwerkweek niet noodzakelijk (voegde niets meer toe aan het gemiddelde) Nu zie ik bij de cijfers van de puber dat 6 van de 10 vakken sinds de start van het schooljaar nog maar 1 cijfer weten te produceren.
Overigens, de puber merkt weldegelijk dat-ie op school gehouden wordt omdat de school de norm wil houden (lees: geen inspectiebezoek dan wel boete wil hebben). Echter, hoe fijn is het aan je huiswerk te werken als je in een rijtje zit, niet je hulpmiddelen bij de hand hebt, je mond moet houden, de boeken voor dat ene vak niet bij je hebt???
Even terzijde, hoe moet dat met die norm als ook de maatschappelijk verplichte stage er aan komt? Waar komen die uren dan vandaan? Wordt koffieschenken op vrijdag in een verzorgingstehuis een stage activiteit ('in de baas zijn tijd') en is op zaterdag werken in de keuken van hetzelfde verzorgingstehuis dan minder??? Het zal wel aan mij liggen maar echt begrijpen de ik het niet.
Willem op 14-11-2007 14:12
Je moet ook niet alles proberen te begrijpen. Het is heel simpel. Je verlaagt de lesnorm naar 960 uur en voert een stageverplichting in van 72 uur. Iedereen blij en tevreden...
 
 
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl