du prof de français.punt.nl
papa en de puber ( 13) ......en de parabool
In de aanloop naar het rapport zijn we in een drukke periode beland van toetsen. Aan tafel is er iedere avond een update van de voorbereidingen voor die toetsen door de puber. Morgen staat wiskunde op het programma en de puber heeft dat vak tot nu toe met twee vingers in de neus doorlopen. Zoals hij zelf zegt: "daar valt niets aan te leren, dat moet je gewoon begrijpen"Voor de toets morgen hoefde hij niets te doen want hij begreep het allemaal wel. Aangezien we merken dat in de middenbouw het toch echt wel lastiger aan het worden is en we als ouders onze bezorgdheid graag tonen (!?), wilden we zekerheid hebben; "Heb je echt niets over het hoofd gezien?; Zijn er geen formules die je nog even door moet nemen? Zijn er nog oefenopgaven die je kan doen?
Antwoorden waren Nee, nee en nog 's nee.
Dan maar de volgende truc: Joh, voor papa is het zo lang geleden, die lineaire en kwadratische functies zeggen me niets meer. heb je even? Kan je m'n geheugen opfrissen?
Ik kreeg dus een lesje in functies. Af en toe werd de uitleg onderbroken omdat de puber even in de marge van het papiertje iets moest "testen". Vervolgens werd de uitleg hervat.
Bij de kwadratische functies merkte ik op dat alle voorbeelden telkens in het nulpunt van de grafiek 'starten'. Er waren ook voorbeelden van een parabool die start op een ander punt op de y-as maar wel telkens bij x=0. Ofwel, hoe krijg ik een parabool die in x=3 start? De puber wist het niet;in het boek stond het ook niet. komt het in een ander hoofdstuk voor?? Afijn, de map werd erbij gehaald om te kijken of het bij de aantekeningen stond. Daar vonden we niets. het boek werd erbij gehaald. Ook niets. Dan maar even googlen om vervolgens een applet tegen te komen die ons het antwoord gaf. Na een beetje spelen ermee zag de puber een patroon: als y=x2 dan zit je in startpunt 0,0. Maak y=(x-3)2 en je ziet de parabool naar rechts schuiven, langs de positieve getallen op de x-as.
Conclusie van de puber: dan zal-ie met y-1 = (x-3)2 wel langs de y-as naar boven schuiven! en met positieve getallen verplaatst de parabool zich langs de negatieve y-as en x-as. Even checken met wat getallen en... het klopt.

Wat we wilden is gelukt: we hebben een uur lang aan wiskunde besteed, vragen geformuleerd, hulpmiddelen gebruikt, oplossingen gezocht én oplossingen gevonden! Bovendien ging de puber tevreden naar z'n kamer

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl