du prof de français.punt.nl
1200 mails

 

 

 

Op mijn school werken we met daltontaken. Dat zijn taken waar de leerling een langere tijd mee bezig is en die hij uitvoert buiten de lessen die voor dat vak gegeven worden. Er wordt hoofdzakelijk thuis aan de opdracht gewerkt maar er zijn ook dagelijks 1 of meer daltonuren (afhankelijk per leerjaar) waarin de leerling aan de taak kan werken in een lokaal naar keuze en bij een docent naar keuze. Het is niet meer dan logisch dat een leerling een taak voor bijvoorbeeld Frans uitvoert in een daltonuur bij één van de docenten Frans. Het is dé plek om hulp te vragen, om woordenboeken te gebruiken, om met klasgenoten samen te werken enz.

Recentelijk verzon een collega een pittige taak waarbij de leerling 4 brieven schrijft. De opdrachten zijn DELF-georienteerd en op het juiste niveau voor de leerlingen geformuleerd. Ik verwachtte dat de leerlingen de opdracht zouden krijgen bij de docent in het daltonuur feedback te gaan vragen zodat ze met die feedback een nieuwe, verbeterde versie konden maken (en inleveren).

Tot mijn schrik las ik echter: "je stuurt het per mail naar de docent die je feedback geeft (per mail). Daarna stuur je een nieuwe versie" Ik ging even tellen en kwam toen uit op 3 mails per brief per leerling maal 4 (want 4 brieven) maal 100 (want ik heb 4 klassen). Dan kom ik uit op ruim 1200 mails!!!!!!! 

Dit lijkt me niet gewenst dus er moet snel een alternatief komen. Het liefst zo laagdrempelig mogelijk want niet ieder lid van de sectie is bedreven in het werken met ICT-tools zoals:

Magister - ELO - inleveropdracht: als je weet hoe het moet lijkt het eenvoudig maar na inleveren door leerlingen één grote klik-hel: na veel klikken ben je er pas, kan je het openen en aan de slag. Valt af

Drive: iedere leerling dient goed met Drive te kunnen omgaan en weet op de juiste manier te delen en rechten toe te kennen. Ze dienen een heldere naamgeving voor hun werk te gebruiken anders zoekt de docent zich suf ( 'Wat is van wie"?). De docent zal z'n Drive-map moeten kunnen organiseren/op orde hebben om snel toegang te hebben tot het werk. Is een optie. Mits ieder sectielid weet hoe het werkt en iedere leerling de juiste instructies heeft

PeerScholar: we hebben licenties om ermee te werken maar op een enkeling na weet niemand hoe het werkt. Leerlingen kennen de -engelstalige- software niet en moeten nog helemaal geïnstrueerd worden. De software loopt nog niet als een trein en is zeker voor tweede- en derdeklassers niet erg gebruikersvriendelijk. Aan de beheerkant is er aardig wat werk voor de docent. Is een optie. Mits de software prettig werkt en we als school de pilotfase 's goed afronden/evalueren. Dit is na een jaar nog steeds niet gebeurd. Vraag is dus wat we met die software eigenlijk willen doen?

Zijn er nog meer tools? Jazeker maar het moet wel in dienst staan van de docent én de leerling.. Ik hanteer daarbij al een hele tijd de 3 G's: Genot, Gemak, Gewin. Zowel voor leerling als de docent moeten die 3 G's terug te vinden zijn. Echter, bij 1200 mails in het vooruitzicht wordt het eerder RSI dan GGG

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl