du prof de français.punt.nl
AIM en het motiveren van leerlingen

Vorig jaar was er bij leerlingen in de onderbouw niet veel belangstelling voor het vak Frans. De sectie haalde van alles uit de kast om de leerlingen beter te motiveren om aan het vak te werken én om het vak te kiezen in de bovenbouw.

In de loop van het jaar hadden we bijvoorbeeld al gekeken naar andere lesmethodes die wellicht leuker en aantrekkelijker voor de leerlingen zouden zijn. We hebben er lang over gesproken en de keuze voor een nieuwe methode werd steeds uitgesteld.  De collega die als laatste bij de sectie kwam, had ervaring met AIM, een Canadese methode die met woord en gebaar het leren van het Frans een stuk aangenamer zou maken. Om hiermee beter kennis te maken, gingen twee collega’s naar een scholingsdag AIM aan de VU in Amsterdam. Dat gebeurde in de laatste week van de zomervakantie.

Een van de collega’s stuurde een enthousiaste mail en beloofde een verslag te sturen. Op zondagavond, de laatste vakantiedag, ontving ik een voorstel waarin stond dat sectie AIM als methode zou gaan gebruiken in de brugklas, startende aanstaande woensdag!.

Mijn mond viel open. Blijkbaar is het mogelijk binnen een week te kiezen voor een totaal andere aanpak van het Frans in de brugklas.

Mijn mond viel open: op maandag kreeg ik te maken met een ‘point of no return’ moment en kon ik in feite niet anders dan JA zeggen tegen deze werkwijze

Mijn mond viel open: ik kreeg een snelle cursus AIM-gebaren van een collega zodat ik de eerste les aan de slag kon.

Mijn mond viel open: er was een “demo-boek” , een kopie waaruit ik kon werken met een ellenlange inleiding en verantwoording.

Mijn mond viel open: binnen 3 vakantiedagen én een weekend is besloten het roer om te gooien en volgens een andere methode te gaan werken. Van een afstand gezien behoorlijk spectaculair, zo’n didactische/pedagogische omslag

We zijn nu 8 weken verder. Als een semi-volleerd tolk/vertaler sta ik druk gebarend in de klas Frans te praten met leerlingen die, eerlijk is eerlijk, een keurige uitspraak hebben zonder dat ze ook maar één woord hebben gezien of geschreven.  Continu nazeggen wat de docent zegt, dat is de truc. Of ze hiermee grotere kennis van de taal vergaren en meer gemotiveerd raken is nog niet bewezen. 

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl