du prof de français.punt.nl
Franse brieven corrigeren met audiofeedback

Wilfred Rubens schreef op zijn blog recentelijk een stukje over audiofeedback. Na lezing kon ik alleen maar ja-knikken omdat het aansluit bij de ervaringen die ik heb bij het nakijken van oefenbrieven Frans in 5VWO en 6VWO. Mijn zoektocht naar een efficiente en effectieve manier van feedback geven, anders dan met de rode pen op een print, begon twee jaar geleden toen ik 5VWO van een collega overnam en zelf in 6VWO lesgaf. In 1 maand tijd kreeg ik van 25 V5-leerlingen en 31 V6-leerlingen per leerling drie uitwerkingen van schrijfopdrachten. 56 maal 3 ofwel 168 brieven van feedback voorzien!. Hier ging menig uurtje in zitten. Na enig denk- en zoekwerk kwam ik op de volgende werkwijze uit die me tot nu toe prima bevalt.

Hoe ga ik te werk?

- de leerling krijgt in google classroom de opdracht en werkt deze uit. Vervolgens wordt deze ingeleverd.

- op mijn chromebook heb ik de app Audiorecorder geïnstalleerd.

- ik open de opdracht van de leerling en open Audiorecorder (op hetzelfde scherm)

- ik lees de uitwerking hardop voor en geef aan waar er verbeteringen moeten komen. Ik geef daar dan ook tips bij ( "kijk de onregelmatige werkwoorden nog 's door") en sluit af met een beoordeling ( "nette brief" of "ik kan zien dat je gehaast was om de deadline te halen") 

- het audiobestand plaats ik in dezelfde classroommap als waar de opdrachten staan.

- in het leerlingdocument zet ik de link naar het audiobestand met de opmerking: Beluister mijn feedback en verbeter de uitwerking. Lever de verbeterde versie weer in in classroom

- via versiegeschiedenis kan ik zien of de feedback is verwerkt.

Door de audiofeedback worden de leerlingen persoonlijk aangesproken en wordt de betrokkenheid bij het werk groter. Ze ervaren dit als persoonlijke aandacht en zijn vervolgens effectiever met de feedback aan de slag. Recentelijk kwam een leerling naar mij toe met de vraag wat ik precies bedoelde met mijn opmerkingen, waar hij op moest letten en hoe hij zijn fouten kon verbeteren én vermijden. Dit maakte me duidelijk dat audiofeedback zinvol is. Bovendien is het voor mij een efficiente manier van werken: geen papier, minder tijd tijd nodig voor de correctie én alles staat overzichtelijk bij elkaar in de classroommap.

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl